Emms.

Festliga planer- det är just vad det är och här bloggas det från livet i storstan och Sveriges minsta kommun; Sundbyberg!

Familjen flyger hemåt.

Publicerad 2009-11-30 20:24:35 i Expanding Reality,

Ungefär nu är nog båda planen mot Sverige i luften. Man kan mist sagt säga att det har varit full rulle och en helt otroligt bra lång-weekend med familjen i London!

Första dagen besökte vi Brittish museum och strosade i Camden Town där vi lunchade spännande asiatiskt på en spektakulär restaurang! Dagen bästa var när Pär gjorde "fritt fall"! Efter en tur på Primark (herrarna drack öl istället) såg vi Greace på Picadillyteatern. Det var en nervkittlande resa dit eftersom det var total trafikstockning genom stan, Linnéa och Fredde hoppade av bussen och sprang till teatern, men blev omkörda av bussen på slutet och mamma och Amanda avr först på plats i biljettluckan, hämtade ut biljetterna 19.02 utan problem!

Fredagen startade med dunder och brak, ballonger, tårta, skumpa och paket! Mamma fick en gris och fem kycklingar, ett egendesignat halsband och en tavla som minne av resan. Dagen till ära besökte vi St Pauls Cathedral, Tate Modern där vi lunckade en meal deal och avslutade sem med en tur inom Harrods. Födelsedagsmiddagen var delikat och avnjöts efter en aperitif på Kettners som är en av Sohos äldsta restauranger. YOU ROCK var kvällens musikal på Dominoteatern, vilken var en höjdare med enorm ljussättning och hejdundrans bra musik (såklart)! Vi firade vidare in på småtimmarna på en latinobar med Caprinia och öl, gott!

Även lödragens morgon blev tidig men i ett lite lugnare tempo, vi begav oss till Hatfiels, shoppade loss på The Galleria, blev trötta i benen, åt på lokal pub och åkte sen hem till QE2 för en fika. Vi tog oss till WGC för att ta tåget tillbaka mot stan, åt på en annan lokal pub och avslutade kvällen strosande genom Winter wonderland.

En regnig söndagsmorgon spenderades på Towern med vår privata guide Linnéa. Det var mycket större än man tänkt sig. Vi ville besöka ett äkta tea house men det smög sig vi fick istället en sen lunch på ett café och spankulerade därefter längsmed regent och oxford street. Kvällens mål var middag på Traders Vic vilket verkade omöjligt att verkställa. Vi bokade istälelt bord på en hotellrestaurang med betydligt mindre kommers. Efteråt siktade vi på Hitons skybar, för att få en fin utsikt, vilken visade sig vara stängd för dagen. Istället kom vi, believe it or not!, vi in på Traders vic för en drink. Den exotiska drinken serverades i en stor skål med långa sugrör, en riktig familjedrink, läckert!

Trots att det idag var resans sista dag kunde ingen förvänta sig sovmorgon, vi packade och begav oss till Transportmuséet. Därefter blev det publunch a la true UK och sedan iväg mot Picadilly där Linnéa kom att göra sitt livs inköp av oljerock! Vi fikade på ett våffelcafé, hämtade väskorna på Kings Hotel och skiljdes sen åt på Byswaterstation. Hajja att det var varit en kalaskul resa, riktigt mycket skratt och bra upplevelser!

TACK mamma och älskade familj!

Då var det dags!

Publicerad 2009-11-25 17:03:19 i Expanding Reality,

Morsan ska strax fylla 50 och med det drar stora firarresan igång idag! Familjen är på kastrup, redo att borda planet. Fredde inväntar sin flight på Skavsta och jag ska just bege mig mot gatwick via Kings Cross.

Jag längtar så, det ska bli kul och de stannar ända tills på måndag! Vi kommer nog att hinna med mycket shopping, flera öl, massa kul och inte mindre än två musikaler!

Såklart är jag spänd av förväntan, har fixat så jag har med mig en stor blombukett, lite drinkar, och gottis när jag möter dem. Over´n out!

Förberedelser...

Publicerad 2009-11-24 21:01:03 i Expanding Reality,

Då var det dags att slå sig till ro efter ännu en dag på QE2. Före läggdags är det en del som ska fixas. Allt ska vara fint i ordning imorron då jag kommer hem från jobbet halv fyra och sedan beger mig till Gatwick för att möta hela familjen. Spännande med förberedelser och det ska bli så himla kul när de kommer!

Medmänniskor

Publicerad 2009-11-23 15:48:57 i Expanding Reality,

...så heter boken av Stefan Einhorn jag köpte på flygplatsen i morse på väg till England. Den va riktigt bra och halva är redan läst! Skönt att vara "hemma" efter en helg på resande fot.

I fredags samlades vi och thai-lunchade sedan hade vi styrelsemöte till kvällen då jag begav mig till Radison Blu, tog hissen till 4:e våningen och minst sagt FÖRVÅNADE Rebecca och co! Deras miner va obetalbara! De var ju säkra på att jag var kvar i England och det var såkalrt inte helt naturligt att jag stod där i deras hotelldörr! :) De bjöd på lyxig middag och sedan var jag tvungen att bege mig mot kvällens nästa möte på Chalmers.

Sent i säng och tidigt upp sen var det full fart med stämmans öppnande, påverkanstorg och många diskussioner. Va riktigt trött i stämbanden på kvällen speciellt eftersom jag fick nöjet att sällskapa med Elin och co från Roslagen till middagen! Det va riktigt kul att ses, har ju massa att snacka om!

Söndagen inleddes med förhandlingar, vi blev en ny styrelse och eftermiddagen spenderade jag Olla och Daniel strosane i regnet på ett julemysigt Liseberg! När vi blev hungriga var det lagom tid att bege sig till hotellet där hela styrelsen och kanslipersonalen serverades en trerätters delikat avtackningsmiddag.

Idag var i princip årets enda dag då det inte var OK att försova sig. Vilket jag gjorde och vaknade med ett ryck en timme för sent när Helen ringe och frågade var jag var då de stod klara i lobbyn och väntade på mig. Hann dock till flygbussen i tid eftersom den gick 50 min senare än jag trott så det var ju egentligen inge fara. (Inte mer än att jag missade frukostbuféen och istället fick göra mig i ordning på SJ lounge!)

Det var väl i princip vad jag hade att förtälja för nu. Over´n out!

Demokratihelg!

Publicerad 2009-11-22 22:06:43 i Expanding Reality,

Det var minst sagt en helg i demokratins tecken. Vi har haft ett bra årsmöte med många härliga diskussioner, kreativa förslag, ibland invecklade propositionsordningar, men dock ett skickligt ordförande par, flera perfekta beslut och nu många framtidsvisioner! Jag kan tacka stämman för det förnyade förtroendet att arbeta vidare i styrelsen under ytterligare två verksamhetsår. Konstaterar nu lugnt att svenska scoutförbundet kan klargöra sig för att vara REDO FÖR FRAMTIDEN!

Nya sytrelsens ledamöter minus en och ordförandeparet.

I Sveriges största stad: Jätteborg

Publicerad 2009-11-20 11:00:41 i Expanding Reality,

Taxin kom i tid i morse, jag kunde vara helt lugn, chaffisen levererade mig tryggt till Stansted, vi lyfte mot Sverige och landade fint. Va så himla nervös för resan eftersom det varit så stormigt i veckan och vår förra flygning var rätt hoppig... Såklart var jag också orolig att glömma något jag borde ha med mig... (inte så kontigt med tanke på mina senaste bravader av glömska!) Skönt att vara på fast mark igen! Efter flygbussen tar jag nu igen mig en stund i SJ´s lounge på centralstationen innan det är dags för färd mot dagens styrelsemöte.
Ska bli kul att träffa styrelsen igen, det var längesen nu ju!

Ikväll hoppas jag kunna arrangera en liten surprise, håller tummarna att det klaffar bra! Bäst att spankulera ett varv och insupa den svenska luften (om än det är på västkusten...)!

Höres och synes!

Hinner inte riktigt...

Publicerad 2009-11-19 21:13:38 i Expanding Reality,

Vill mest bara säga att jag verkligen inte har tid att blogga ty jag ska poppa ner i sängen och turbosova. Klockan ringer kl 4 am, då kommer taxin och sen lyfter flyget kl 6.55. Det ska bli en helg i sköna gröna Sverige med Förbundsstämma som bekant och förhoppningsvis massa kul! Ta hand om er! Over´n out!

Past times.

Publicerad 2009-11-18 18:15:38 i Expanding Reality,

Ledig dag! Härligt, har fixat lite med c-uppsats sedan promenerade vi till The Galleria, lunchade på Subway och jag shoppade en del. (Typ som vanligt alltså)

Det är klart att man ibland tänker till baka på förr i tiden spreciellt när man ser klippet nedan... Och jag kommer fortfarande ihåg hur rädd jag var i slutet av Björne-introt när han sticker ut huvudet genom dörren, (blundade alltid!). Vi hade en brun/vit/vinröd-randig hörnsoffa i tyg, där satt jag och syster bänkade varje vardagkväll kl 18.00 efter kvällsmaten som oftast var mackor (helst fars rester från jobbelådan-det var jackpoten!) eller ibland pankakor. Innan dess hade pappa hämtat oss med den blå jobbebilen hos dagmamman klockan 16 och sen kom mamma hem kl 17.  Det är inte utan att jag ibland saknar lurvmattan under bordet, vårt stora köksbord, vårt blåa hus och den vita väggfasta telefonen.. :) Det var tider det!

Nu rullar det på!

Publicerad 2009-11-18 11:03:58 i Expanding Reality,

Gårdagens inlagg som hangde sig...

Dagen har gått snabbt, jag fick göra rapporten, dela ut läkemedel och ge injektioner under jobbandet. Såklart hade jag och Linnéa också en mysig fikapaus på vår långa lunchrast då vi knallar ner i cafeterian och provar deras delikatesser. :)

Från och med nu ar dagarna lattraknade, på fredag kl 3.45 styr taxin mot flygplatsen, under helgen hålls scouternas forbundsstamma, sen blir det två jobbepass varpå familjen landar på Gatwick och livet brakar los! Efter det ar det bara tre jobbepass kvar och sen ar det helgen fore hemfarden, se dar!

Första dagen på QEII

Publicerad 2009-11-16 21:46:45 i Expanding Reality,

Vi är invigda studenter på vår nya avdelning Knebworth ward. Det har varit en lugn dag, de är snälla och de kommande veckorna verkar lovande! Det är alltså 7 jobbepass kvar här i England, vi har betalt vår sista hyra idag och resterande helger är minst sagt fullbpkade.... Man kan säga att vi har börjat nedräkningen så sakterliga... Men inte att förglömma: det gäller att njuta av varje dag vi har kvar här in the United Kingdom!

Lovely sunday!

Publicerad 2009-11-15 20:12:02 i Expanding Reality,

Vilken skön dag! Vi började med att sova ut riktigt ordentligt och väntade till elva med att kravla ur sängen! Därefter satte vi fart och städa, tvätta 5 maskiner tvätt och promenera bort till Welwyn Garden City för att shoppa mat på Salisbury´s. Väl hemma igen försökte vi prova den brittiska delikatessen rice pudding till fika men fick slänga merparten av det... Smaken var som extremt söt risgrynsgröt och konsistensen var sönderkokt. Härnäst blir det provsmak av sponge pudding, intressant!

Middagen är undanröjd. en snabbakad kaka är precis klar i ugnen och vi slår oss ner för söndagsfilmmyskväll. Dejligt!

Tvättråd och mina städidoler!

En dag i Bicester.

Publicerad 2009-11-14 21:15:48 i Expanding Reality,

Igårkväll firade vi Listeravslutet med några pints på Beehive, riktigt gott! Och idag ringde klockan ungefär samtidigt som jag var trött på att sova... jag fixade mig för att åka ut på nytt äventyr. Tåget körde till Bicester village via Loncon Kings Cross.

Själva outleten va rätt tradig, jag tycker de e kassa priser och pallar inte glutta en massa där då... Tog en meal deal på Tesco istället och åkte sen in till Convent Garden. Där är superfint med julebelysningen, nåt annat fint är min nya väska som jag ska ha när jag flyger till Göteborg nästa vecka, den är vit och fin!

Nu ska vi ha filmkväll med chirre & coca cola! Over´n out!

Smatter.

Publicerad 2009-11-12 22:08:34 i Expanding Reality,

Det smattrar på rutan och regnet öser ner, riktigt brittiskt väder! Vi har väntat lääänge på att ha dessa riktigt regniga dagar. Idag har jag lärt mig två engelska ordspråk: two birds with a stone och it´s not the end of the world. Hehe, visst är det kul att det är så snarliga de svenska?! Men jag tycker det låter lite väl brutalt att ha ihjäl fåglar med stenar när man kan ta flugor med en smäll...!

Här finns vidare tidsfördriv för den som vill bildas i användbara språkkunskaper: http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_över_latinska_ordspråk_och_talesätt

1/1 2010 till 10/1 2010

Publicerad 2009-11-11 23:04:47 i Expanding Reality,

Ovannämnda datum är paxade för säsongens skidsemester med stort S! Vi har ikväll bokat resan med UCPA till Val d'Isére, det blir buss, helpension och moniteur, perfekt! Ser verkligen fram emot det, ska bli wunder-wunder-wunder!

Som mor sa är ju pengar runda och sedlarna lätta för att kunna rulla och flyga... Under dagens shoppingtur införskaffade jag min egen framtida examenspresent iform av en supersnygg mörkgrön oljerock från Barbour, är man i England så är man! :) Åh den är dejlig! Nu fattas bara jägmästarexamen... och den kommer saknas läge till för den finns inte med på att-göra-listan! :)

Peace out (som Ola sa)!

JA JA JA JA

Publicerad 2009-11-10 22:21:37 i Expanding Reality,

Tentan är klar och med det är terminens tre examinationer avklarade! Nu återstår bara en termin av denna sjuksköterskeutbildningen. Det känns lite tokigt hur fort tiden gått! Men jag ser verkligen fram emot att få börja jobba på riktigt med ett riktigt jobb (så jag såsmåningom kan börja bokc av min att göra lista...)!

Imorron har jag en hel dag bokad för shopping, ska bege mig mot Braintree (kul namn!) och gå på Freeport, hajja att jag trivs!? Innan dess ska jag inom QE2 och presentera mig inför nästa praktikplats, som ju är den sista!

Over´n out!

3 kvar

Publicerad 2009-11-09 22:52:32 i Expanding Reality,

Jepp vi har tre arbetspass kvar på Lister hospital. Därefter blir det tre avrundande veckor här borta på QE2, dejligt!

Har gjort dagens 12 praktiktimmar samt diskuterat skidresa med Freddie, spånat på presentation av verksamhetsplanen inför stämman och såklar kollat på dagens Ullared! Shit, jag tycker synd om Kjelle!

Att göra:

Publicerad 2009-11-08 17:17:26 i Expanding Reality,

Jag har samlat mina planer för vad jag vill göra någon gång framöver. Här är listan;

- åka på Transsibiriska järnvägen, kanske som min egen examenspresent för att varva ner efter tre år på universitetet och därefter äta sushi i Japan och gå på muren i Kina
- arbeta ett halvår med t.ex. läkare utan gränser i Afrika
- åka på FN-mission i Kosovo
- utbilda mig till ledare på Friskis, det verkar såå kul och är dessutom bra för hälsan
- gå scouternas kurs värdebaserat ledarskap
- semestra i Kenya, åka på safari i en nationalpark, bo vid klarblått hav och besöka BP´s grav
- göra en rundresa i amerika, en månad i vardera av nord och sydamerika.
- åka skidor på Riksgränsen
- vidareutbilda mig inom prehospitalomvårdnad, för att sen kunn arbeta på ambulansen
- lära mig spanska som jag kan använda i sydamerika
- semestra i Barcelona och San Sebastian
- gå danskurs i foxtrot

Ja ungefär så ser mina planer ut framöver, stort och smått... Jag har inte för avsikt att genomföra allt detta själv utan jag vill dela var och en av alla upplevelser med Fredrik. För att Fredrik är det bästa jag vet och han är en kanonkille! Futurum nobis est.

Tack och hej Sverige!

Publicerad 2009-11-07 12:17:50 i Expanding Reality,

Det har varit gott att vara hemmavid några dagar! Nu är det dock snart dags att packa igen och vi lyfter ikväll mot Welwyn Garden City once and again! Först ska vi fika en runda på stan och sedan ha säsongens glöggpremiär och smaka på clementinerna Jeppe skalat! :)

Mår som man förtjänar?

Publicerad 2009-11-06 19:34:57 i Expanding Reality,

Igår firade vi tentan och hade det riktigt trevligt hos knäppingborgarna innan vi drog vidare för att dansa natten lång. Idag gick jag upp halv två, fortfarande inte helt kurrant... Dock anser jag att hälften av symtomen är alkoholrelaterade och andra hälften är mini-svinsjukan.

Var hos Ola en sväng i eftermiddag, vi gick igenom lite inför c-uppsatsen och kollade på Kenyabilder. Det må ha varit ett stort äventyr, England är såklart väldigt "normalt" och civilicerat i jämförelse! Ännu ett resmål på platser-att-besöka-listan!

Ikväll blev det tacorullar och dokusåpan Ullared, vilken höjdarserie! Jag kommer verkligen att följa den, de är ju legender redan! Västkustens vinslöv! Nu slänger vi oss i soffan och kränger svenskt gott godis, äntligen!

Något att förtälja!

Publicerad 2009-11-05 17:42:46 i Expanding Reality,

1. I morse; Tentan gick BRA, fick endast positiv kritik och de såg inga brister...
2. Det har snöat hela dagen men också regnat mellan snöflingorna.
3. Flu jab: check, snacka om bra rullians och en rationell process då landstinget vaccinerar!
4. Nu; på väg att skölja ur hårfärgen och vips är den räliga utväxten försvunnen!

&... Det är riktigt härligt att vara på hemmaplan! Over´n out nu ska vi fira på Harrys!

Nu drar vi!

Publicerad 2009-11-04 10:44:11 i Expanding Reality,

Om en timme knallar vi till bussen och styr kosan mot Stansted airport där vi bordar en berömd lågbudget flight hem till Skavsta. Imorron är det tentadags och Linnéas födelsedag! Det är riktigt nervöst nu, speciellt efter att vi fått höra en del om hur de andra upplevt skrivandet! Håll era tummar, önska oss lycka till!

Alkoholiserade rasister.

Publicerad 2009-11-03 21:45:09 i Expanding Reality,

Nu vet vi hur det känns... Vi vet hur det känns att vara en minoritet, att vara främligar på en främmande plats.

Jag och Linnéa vet hur det känns att vara lite annorlunda än alla andra, hur det är att bo i ett annat land, att leva i en annan kultur med två olika språk i huvudet då man har sitt modersmål i tankarna och ett annat språk att tala. Under våra månader här i England har vi fått anledningar att sakna många delar av Sverige, men vi har också fått glädjas åt många nya erfarenheter och upplevelser. Mycket har varit positivt men inte allt...

Två gånger, senast idag vid bussen, har vi blivit totalt överumplade då vi stått och pratat (på svenska), vi har kollat på varandra och undrat vad det var vi just hört... Någon bakom oss pratade om "utlänningarna som borde åka hem och inte vara här". Vi förstod att vi var de omtalade. Förstår ni känslan? - Vi är inte välkomna här, vi är oönskade och de saker de påpekar är sånt som vi inte kan ändra på ex. vårt modersmål, vår engelska dialekt och vår hud/hårfärg.

Förra veckan vände sig en dam om på bussen och sa "shut up or speak proper english!" Vi vet båda att de kommentarer vi fått inte är riktade till oss som personerna Emma & Linnéa, utan till några de råkar se som är annorlunda dem själva. Några de betraktar som "utlänningar". Vi varken kan eller vill göra något åt den skillnaden de ser hos oss eftersom vi är studenter som gästar England en viss tid och anser oss ha rätt att prata vilket språk vi vill. I situationen är man ganska hjälplös, förstår ni känslan av att vilja sjunka genom jorden för en stund...? Antagligen har dessa männsikor en ganska bister syn på livet och har inte förmågan att känna empati eller bemöa sina medmänniskor med respekt.

Nu vet vi iallafall hur det är att känna sig ovälkommen och avvisad på grund av sin etnicitet, sitt ursprung. En erfarenhet rikare som jag inte trodde jag skulle bli i England år 2009, i Europa, så nära Sverige men ändå så långt borta!

(Såklart är de andra 99,5 % av alla människor vi möter här vänliga och hjälpsamma!)

En kort blogg.

Publicerad 2009-11-02 22:34:17 i Expanding Reality,

Idag var den tråkigaste praktikdagen hittils, det känns inte som det hänt något alls. Verkar som att jag missat något stort hemma eftersom många gjort inlägg om Ullaredprogrammet ikväll... Jag är nervös inför tentan och detta blir en av tidernas kortaste bloggar. Men imorron ska vi storshoppa i Stevenage!

Over´n out.

Kontemplerar över tillvaron.

Publicerad 2009-11-01 22:44:37 i Expanding Reality,

...och försöker plugga allt ja kan och orkar och förmår såhär på systers födelsedag! Den första november är det, och Lilli fyller alltså 21 år idag, grattis! Familjen har haft kalas även idag och här har det regnat och vi har städat så att vår lya skiner fiint! Nu är det läggdags och imorgon praktik igen. Snart bär det av till Sverige!

Hurra hurra hurra!

Den siste oktober.

Publicerad 2009-11-01 00:17:32 i Expanding Reality,

REDAN, det är inte klokt vad månader och dagar går fort! Här är det fortfarande riktigt varmt och skönt till på köpet! Vi tog Greenlinebussen till hertford för att upptäcka stan, det gick snabbt kan man säga, det var en liten stad som var lättöverskådlig, mysig och inte hade ett brett utbud av affärer. Vi passade på att Tescohandla lite innan vi åkte tillbaka hemåt och fikade på te och "Victoria Sponge", typ som Sverigekaka, rätt gott. Det är spännande att smaka av deras otaliga läckra bakverk här. Handlade födelsedagspresent till syster som passande nog fyller år imorgon och en portabelväskvåg inför våra stundande flygresor!

Vi har försökt plugga en del också, har haft gemensam genomgång och slagits av hur mycket Linnéa kan och uppmärksammat alla mina förbättringsområden! Imorgon gnetar vi vidare... Förresetn skypeade jag med släkten ikväll eftersom syster hade kalas, kul att se och höra alla, det var längesen och det är inte utan att jag saknar Skåne en hel del! Hörs imorron!

Linnéa provar styrkan på portablabagagevågen. En sak man måste ha i åtanke, att man ju väger väskan och sen stoppar ner vågen, men hur mycket väger den egentligen...???!

Om

Min profilbild

Emms.

Festliga planer- det är just vad det är, hela livet är ju späckat av dem!