Emms.

Festliga planer- det är just vad det är och här bloggas det från livet i storstan och Sveriges minsta kommun; Sundbyberg!

Nöjd!

Publicerad 2010-08-30 06:31:49 i En vanlig dag,

Nöjd! Vi börjar strax vakna till liv på Järnvägshotellet i Kiruna, dusch och frukostbuffe hägrar. Vår vandring har alltså avslutats igår då vi gick sista sträckan till Nikkaloukta för att ta bussen hit till stan. Det har varit en häftig vecka på fjället! Tempen har varit generellt låg, frost och snö några mornar. En dag var det soligt och blåsigt, några dagar var det molnigt. Vi har gått 10,8 mil på Kungsleden/ Dag Hammarskiöldleden samt gjort toppturen med stort T upp på Sveriges högsta berg: Kebnekaise! Benen är trötta, fötterna har klarat sig riktigt bra, knäna är däremot lite väl kännbara. Men med en bra mix för jag har ont i höger o Fredde i vänster- så totalt sett är vi pigga! Igårkväll var det riktigt gott med en norrländsk pizza, med såväl kebab som renkött på! Kvällen spenderades sen med godis vid tv:n på hotellet (hittade ingen öppen bar i hela stan!) perfekt nedvarvning! Nu ska vi äta och sen åka på guidead tur till stans stora sevärdhet LKAB.

Kiruna it is!

Publicerad 2010-08-22 11:00:46 i En vanlig dag,

img_6807 (MMS)

Kiruna it is!  Kl 6 imorse fick vi hoppa av tåget och ta buss de sista 50 milen. Vi har nu tagit oss från Sveriges tätortstätaste kommun till Sveriges största kommun! Detta är Norrland på riktigt, har inte mött många bilar under de 4 timmarna hitintills och vägarna är breda och raka! Strax är vi framme och det är inte utan att det spritter i benen, vi är laddade att vandra nu!

Till fjälls!

Publicerad 2010-08-21 18:22:53 i En vanlig dag,

Till fjälls! Vi har bänkat oss på nattåget som har destination Narvik. Med i sovkupen är en annan trekkare som ska med sin polare till Gällivare! De ska fiska i bergen. Äntligen börjar vi få lite norrlandskänsla! Som vi har väntat på denna resa, ungefär sen i januari... Det ska bli spännande att se hur bergen ser ut och minst lika spännande är det att känna efter hur det känns i ryggen på måndag kväll efter en första dags vandring. Nu är det dags att visa biljetten, sen är det bara att vänta på att de säger "Abisko nästa" i högtalaren vilket de beräknas göra imorgon vid lunchtid! Over'n out!

Sommarspurten.

Publicerad 2010-08-20 11:08:26 i En vanlig dag,

Det är fredag, direkt efter jobb åker vi packad gloff hemåt Norrpan för att finjustera ryggorna. På lördag påbörjas sedan vår semester och turen mot Kebnekaise resan innefattar ca 23 timmars tågresa i vardera riktning samt 108 km vandring och så en topptur upp på Sveriges högsta berg som är 2106 möh!

Sommaren har- inte helt oväntat- gått rysligt fort! Konstaterar att vi hade bättre Handelsbarsrutiner i början av sommaren än nu på slutet. Dock har vi istället fått god dryck på såväl poolparty som i Sandviken. Förresten gav även Brysselresan några bra ölupplevelser med inhemska trappist-sorter. Annan lokal öl bjöds i Halmstad när vi gästade Nina och Stoffe över en natt, vi gick på trevlig stadsfestival och åt gott även där.

Har även besökt Idas och Mats nya lägenhet i Bunkeflostrand, ett fint läge och en sån utsikt! Vi passade på att äta på lilla torgs älgkrog som serverade thaiköttebullar, vilken kombo! Ytterligare en trevlig tillställning var ju vinochostakväll hos Marisan, där fick bara tjajorna va med och kul hade vi!

Nu börjar det dock bli dags att höstplanera, förbereda för de kurser som ska läsas samt söka ett och annat jobb, för både min och Freddes del. Håll nu tummarna att vi hittar något bra!

Sommartorka.

Publicerad 2010-08-14 19:00:46 i Festligaplaner,

Nu har här varit bloggatomt länge nog. Såklart går de sköna sommardagarna i full fart, mellan jobbepassen brukar vi se till att ha och göra med lite av varje. De senaste veckorna har vi hunnit med att ha ett rysligt trevligt Tupperwarekalas i Åhus, vi har varit och fyndat på loppis i såväl Köpinge som Kiaby & Fjälkinge. Vi var ett muntert gäng på 13 pers som roade oss en heldag på den danske Bakkens nöjesfält med såväl vattenkrig som ölhävning och lite karusellåk däremellan!

Denna helg har Åhuset förädlats då en minigrävare tillsammans med grävpatrullen bestående av Fredde & Pär schaktat, grävt och fyllt, på och vid nya infarten på Villavägen.

Har även varit runt på bygden och fikat hos Ulla-Britt, serverats grillat i Fjälkestad och utspisat på svärmors balkong. Ungefär alla resterande middagar har bestått av grillat i Åhus som avrundats läckert med marshmallows! Förresten har vi även prövat räkbuffén i Täppet och laxtallriken på Rökeriet. Allt var höjdargott. ...Nästan lika gott som all OTTO-glass vi käkat!

Om

Min profilbild

Emms.

Festliga planer- det är just vad det är, hela livet är ju späckat av dem!